Wyższe opłaty i nowe podatki są w nadchodzącym roku pewne. W raz z nadejściem nowego roku, wchodzi w życie pakiet nowych przepisów prawnych, z którymi koniecznie trzeba się zapoznać. Zapraszam do zapoznania się z najważniejszymi zmianami prawnymi.
Przedsiębiorca traktowany jak konsument
Już od 1 stycznia 2021 r. wejdą w życie zmiany prawne, zgodnie z którymi przedsiębiorca w określonych sytuacjach będzie traktowany jak konsument. Z tym oczywiście wiąże się szerszych zakres uprawnień, przysługujących takim klientom.
Artykuł 1 ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych do Kodeksu cywilnego dodaje m.in. art. 385 ze zn. 5, zgodnie z którym przepisy dotyczące konsumenta, zawarte w art. 385 ze zn. 1 – 385 ze zn. 3 k.c., stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie ma ona dla niej charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Podobna zmiana zostanie wprowadzona w treści ustawy o prawach konsumenta. CEIDG jest powszechnie dostępnym źródłem informacji o przedsiębiorcach będących osobami fizycznymi. Tym samym ułatwiona byłaby weryfikacja tego, czy dana czynność wchodzi w zakres czynności zawodowo podejmowanych w ramach rzeczywiście wykonywanej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej.
Uzasadnienie zmian prawnych
W uzasadnieniu projektu ustawy znajdziemy poniższe wyjaśnienie do wprowadzonych zmian: z praktyki stosowania kodeksowej definicji konsumenta wynika, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, zawierając umowę z innym przedsiębiorcą – profesjonalistą (oferującym świadczenie z zakresu swojej branży lub specjalizacji) jest traktowana także jako podmiot profesjonalny, nawet wtedy, gdy umowa ta nie jest bezpośrednio związana z branżą lub specjalizacją, którą ta osoba wykonuje;
Rodzi to dysproporcję w zakresie praw i obowiązków podmiotów występujących w danej czynności prawnej. Przedsiębiorca dokonujący czynności prawnej z innym przedsiębiorcą, gdy nie dysponuje on odpowiednią wiedzą i doświadczeniem koniecznym do oceny przedmiotu tej czynności, nie może korzystać z ochrony konsumenckiej, mimo że znajduje się w tym zakresie w tej samej sytuacji, w jakiej znajduje się konsument (z założenia podmiot nieprofesjonalny);
Zmiana przepisów budowlanych
Od 1 stycznia 2021 r. weszły w życie również nowe przepisy prawa budowlanego. Zmiany dotyczą efektywności energetycznej nowych budynków. Przed zmianą standardy promowały budownictwo energooszczędne i niskoemisyjne, natomiast nowelizacja przepisów spowodowała, iż praw będzie nakazywać stawianie budynków pasywnych, czyli takich, które mają m.in. ograniczone zapotrzebowanie na energię pierwotną.
Ciekawą zmianą będzie tzw. prawo do naprawy sprzętu. Obowiązywać ma od kwietnia 2021 r. na terenie Unii Europejskiej. Nowe przepisy mają przeciwdziałać sztucznemu zaniżaniu długości działania urządzeń oraz umożliwić klientom wymianę i naprawę produktów. Prawo wejdzie w życie po ratyfikacji przez ministerstwa krajów członkowskich. Producenci sprzętu będą musieli wyposażyć urządzenia w uniwersalne części wymienne oraz udostępnić konsumentom instrukcję, w jak sposób wymieniać poszczególne elementy. Dodatkowo wprowadzony zostanie obowiązek informowania klientów o oczekiwanej żywotności produktów.
Podane dane osobowe przetwarzane będą w celu i w zakresie niezbędnym do udzielenia odpowiedzi na przesłaną wiadomość. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO, tj. prawnie uzasadniony interes administratora w postaci kontaktu z użytkownikami strony. Udostępnienie danych jest dobrowolne, jednakże jest ono niezbędne do udzielenia odpowiedzi na pytanie.
385176670
+48 690 519 875
Kancelaria Radcy Prawnego Jarosław Baraniak Łódź
adres:
ul. Narutowicza 18/7U
90 - 135 Łódź
e-mail:
poczta@kancelariabaraniak.pl