W ostatnim okresie wielu przedsiębiorców prowadzących tradycyjną działalność handlową, zdecydowało się uruchomić sklep internetowy, jako uzupełniający, a dla niektórych w obecnej sytuacji jedyny możliwy kanał sprzedaży.
Jednak założenie i prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z wieloma aspektami prawnymi, których należy być świadomym zaczynając sprzedaż online.
Prowadząc internetową działalność, musimy mieć świadomość praw, jakie przysługują naszym klientom. Ustawa o prawach konsumentów z dnia 30 maja 2014 roku (Dz.U.2014.827) nakłada na przedsiębiorców prowadzących sprzedaż internetową szereg obowiązków informacyjnych. Niespełnienie ich może wiązać z określonymi sankcjami. Powyższe wynika z tego, iż transakcje, o których mowa na wstępie, ze względu na brak bezpośredniego kontaktu między sprzedającym a kupującym, mają swoją określoną specyfikę, Regulację muszą więc w większym stopniu zabezpieczać klienta przy zawieraniu transakcji. Właściwe sporządzenie regulaminu wymaga odpowiedniego przygotowania i wiedzy.
Regulamin obowiązkowy?
Przedsiębiorca przed zawarciem umowy z konsumentem poza swoim lokalem lub na odległość, zobowiązany jest do spełnienia wielu tzw. obowiązków informacyjnych. Przede wszystkim, sprzedawca musi w sposób jasny i zrozumiały poinformować swojego klienta o prawie odstąpienia od umowy, procedurze rozpatrywania reklamacji, czy kosztach zwrotu towaru w przypadku odstąpienia od umowy. Dlatego, najlepszym rozwiązaniem jest sporządzenie regulaminu, zawierającego w sobie wszystkie niezbędne informacje. Co istotne, obowiązkiem sprzedawcy jest również wykazanie, iż sprzedawca musi wykazać jeszcze, iż właściwie poinformował konsumenta o jego uprawnieniach. W związku z czym samo przygotowanie regulaminu i umieszczenie go na stronie internetowej to jeszcze nie wszystko. Stąd bardzo często praktyką jest, iż konsument przed złożeniem zamówienia musi potwierdzić zaznajomienie się z z udostępnionym przez sprzedawcę regulaminem (np. zaznaczając odpowiednie okienko).
Jeżeli przedsiębiorca prowadzący sprzedaż internetową nie spełni opisanych wcześniej obowiązków informacyjnych, UOKiK może uznać takie działania za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Taka sytuacja może wiązać się z bardzo dotkliwymi karami finansowymi - nawet do 10 % przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy. Spełnienie tego obowiązku ma także, inny aspekt. Jeżeli przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o przysługującym prawie do odstąpienia od umowy prawo to wydłuża się z 14 dni do 12 miesięcy (!).
Przy sporządzaniu regulaminu należy również uważać, aby nie zawierał on klauzul niedozwolonych, gdyż taka sytuacja również może narazić przedsiębiorcę na określone konsekwencje. Takim przykładem będą klauzule:
- wyłączające odpowiedzialność przedsiębiorcy za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania
- uzależnienie zawarcia, wykonania lub treści umowy od zawarcia innej umowy, niemającej bezpośredniego związku z umową.
Jednak prawne obowiązki ciążące na przedsiębiorcy, który prowadzi e-sklep to nie tylko stworzenie jasnego, przejrzystego i niezawierającego klauzul niedozwolonych regulaminu. Aspektów jest znacznie więcej, jak na przykład kwestia przetwarzania danych osobowych kupujących. Sprzedawca internetowy przetwarza dane niezbędne do realizacji zamówienia tj. imię i nazwisko czy adres do wysyłki.
Podane dane osobowe przetwarzane będą w celu i w zakresie niezbędnym do udzielenia odpowiedzi na przesłaną wiadomość. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO, tj. prawnie uzasadniony interes administratora w postaci kontaktu z użytkownikami strony. Udostępnienie danych jest dobrowolne, jednakże jest ono niezbędne do udzielenia odpowiedzi na pytanie.
385176670
+48 690 519 875
Kancelaria Radcy Prawnego Jarosław Baraniak Łódź
adres:
ul. Narutowicza 18/7U
90 - 135 Łódź
e-mail:
poczta@kancelariabaraniak.pl