Obowiązki pracodawcy.

Pracodawca, co do zasady, nie ma obowiązku zapewnienia podwładnemu innej pracy i w takiej sytuacji może rozwiązać z nim umowę o pracę. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 16 grudnia 1999 r., o sygn. akt I PKN 469/99, przeciwwskazanie lekarskie do wykonywania

Utrata zdolności do wykonywania pracy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.

Jeżeli jednak utrata zdolności do wykonywania zadań na dotychczasowym stanowisku nastąpiła wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, na mocy art. 231 kodeksu pracy, pracodawca powinien przenieść takiego pracownika na inne stanowisko, niezagrażające jego zdrowiu. Oceniając czy praca, do której ma zostać przeniesiony pracownik, jest odpowiednia, powinno się brać przede wszystkim pod uwagę wymagania stawiane przez lekarza sprawującego opiekę profilaktyczną nad pracownikami.

W takiej sytuacji, pracodawca jest obowiązany wydzielić lub zorganizować odpowiednie stanowisko pracy z podstawowym zapleczem socjalnym, nie później niż w okresie 3 miesięcy od daty zgłoszenia przez tę osobę gotowości przystąpienia do pracy. Zgłoszenie gotowości przystąpienia do pracy powinno nastąpić w ciągu miesiąca od dnia uznania za osobę niepełnosprawną. Jeżeli pracownik nie dopełni tego obowiązku i dokona zgłoszenia gotowości przystąpienia do pracy po upływie miesiąca, wówczas na pracodawcy nie ciąży powinność wynikająca z komentowanego przepisu. Gotowość do pracy może zgłosić pisemnie, ustnie lub telefonicznie. Pracownik natomiast nie może odmówić podjęcia pracy na nowym, odpowiednim stanowisku (jeśli warunki pracy na nim uwzględniają wskazania lekarskie).

Jeżeli z takim przeniesieniem wiąże się obniżka zarobków, przez sześć miesięcy tej osobie przysługuje tzw. dodatek wyrównawczy. Jest to różnica między dotychczasową i nową stawką wynagrodzenia.

Co  jeżeli pracodawca obiektywnie nie może zatrudnić osoby na dozwolonym jej stanowisku pracy?

Dopuszczalne jest wówczas rozwiązanie umowy o pracę, przy czym również w tym przypadku, w okresie wypowiedzenia takiej umowy, zakazane jest zatrudnienie pracownika na dotychczasowym stanowisku pracy.  Gdy pracodawca zdecyduje się w takiej sytuacji na rozwiązanie umowy z pracownikiem, zasadność wypowiedzenia należy oceniać z uwzględnieniem możliwości przeniesienia pracownika do odpowiedniej pracy, niezagrażającej jego zdrowiu. Jeżeli to przeniesienie było możliwe, to wypowiedzenie należy uznać za nieuzasadnione. Należy również pamiętać, że niewykonanie przez pracodawcę obowiązku przeniesienia pracownika, mimo że miał takie możliwości, jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika, które może spotkać się z karą grzywny.

Kategoria: Prawo pracy

słowa kluczowe: utrata zdolności do pracy, wypadek przy pracy, zwolnienie lekarskie, obowiązki pracodawcy, prawo pracy.

Po badaniach profilaktycznych lekarz medycyny pracy uznał pracownika za niezdolnego do pracy na zajmowanym dotychczas stanowisku. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Możliwości są zróżnicowane w zależności od tego czy utrata zdolności do wykonywania zadań na dotychczasowym stanowisku nastąpiła wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, czy z innych przyczyn.

Utrata zdolności do pracy
Czy nic nie stoi na przeszkodzie, by w trakcie urlopu macierzyńskiego podjąć w tym czasie pracę zarobkową? Zapraszamy do zapoznania
30 stycznia 2021
04 października 2020
30 stycznia 2021
W ostatnim czasie znacznie wzrosła liczba osób, którzy padli ofiarą oszustwa polegającego na wykonaniu nieautoryzowanej transakcji płatniczej z ich konta bankowego, czyli takiej transakcji, która zostaje przeprowadzona bez wiedzy i
04 października 2020
W przypadku spłaty kredytu konsumenckiego przed czasem, klient może domagać się od banku proporcjonalnej obniżki wszystkich poniesionych kosztów kredytowania. Koszt ten stanowi również prowizja, która w wielu przypadkach była konieczna
Utrata zdolności do pracy

Utrata zdolności do pracy jako przyczyna wypowiedzenia umowy o pracę.

14 stycznia 2020