Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy

Podstawowym uprawnieniem pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy jest prawo do otrzymania wynagrodzenie za czas choroby w wysokości 100% wynagrodzenia. Poszkodowanemu dodatkowo przysługuje prawo do jednorazowego odszkodowania jeśli wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej doznała stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Wniosek o jednorazowe odszkodowanie powinien być złożony do płatnika składek.

Odszkodowanie od pracodawcy z tytułu wypadku przy pracy

Ponadto jeśli pracownik, wskutek zdarzenia, doznał szkody w postaci uszczerbku na zdrowiu lub rozstroju zdrowia, może żądać od swego pracodawcy świadczeń odszkodowawczych na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 444 § 1 i 2 k.c., w razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia naprawienie szkody (odszkodowanie) obejmuje wszelkie wynikłe z tego powodu koszty.

Możliwość dochodzenia odszkodowania od pracodawcy uzależniona jest od zaistnienia dwóch warunków. Po pierwsze, przede wszystkim wyjaśnić należy, iż wskazana odpowiedzialność ma charakter uzupełniający i z żądaniem odszkodowania można wystąpić dopiero, gdy pracownik uzyska świadczenie z ZUS-u. Wówczas dochodzenie od pracodawcy roszczeń odszkodowawczych jest możliwe w przypadku, gdy szkoda doznana przez pracownika w wyniku wypadku przy pracy, nie została w całości pokryta przez ZUS. Tak też wskazywał Sąd Najwyższy w wyroku z 29 lipca 1998 r., sygn. akt II UKN 155/98. Po drugie, pracownik, występując przeciwko pracodawcy z odszkodowaniem, nie może w postępowaniu sądowym powołać się jedynie na fakt zaistnienia wypadku przy pracy, który stwierdzony został protokołem powypadkowym. Odpowiedzialność pracodawcy za skutki wypadku przy pracy jest uwarunkowana wykazaniem przez pracownika, że nie dokonano wymaganych działań lub dokonano ich niewłaściwie, a więc konieczne jest stwierdzenie, że w konkretnych okolicznościach faktycznych praca została zorganizowana nieprawidłowo, co w konsekwencji miało wpływ na zaistnienie wypadku albo że realnie istniejące zagrożenia przy jej wykonywaniu nie zostały rozpoznane przez pracodawcę, wobec tego pracownik nie miał o nich wymaganej wiedzy i to naraziło go na uszczerbek na zdrowiu.

Zasada odpowiedzialności pracodawcy

Ugruntowany jest w orzecznictwie sądowym pogląd, że pracodawca ponosi odpowiedzialność na zasadzie winy - art. 415 k.c. w zw. z art. 300 k.p., za szkodę doznaną przez pracownika wskutek wypadku przy pracy, jeśli można uznać, że do zdarzenia doszło w wyniku niedopełnienia ciążących na pracodawcy obowiązków w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (zob. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 4 listopada 2008 r., II PK 100/08, OSNP 2010/9-10/108). Należy również zwrócić uwagę, iż w sprawie ewentualnych działań, możliwych do podjęcia przez poszkodowanego w związku z doznanym urazem, w sytuacji, gdy wypadek przy pracy dodatkowo spowodował stały lub długotrwały uszczerbek na zdrowiu pracownika, wówczas zatrudniony ma prawo, złożyć wniosek i otrzymać jednorazowe odszkodowanie z ZUS.

Kategoria: Prawo pracy

słowa kluczowe: jednorazowe odszkodowanie, odszkodowanie od pracodawcy, wypadek przy pracy, protokół powypadkowy, prawo pracy

Wypadki losowe mogą znacznie pokrzyżować nasze plany i założenia finansowe. W społecznej świadomości, oczywistym jest zasada wynikająca z kodeksu cywilnego, iż kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia. Natomiast aktualnym pozostaje pytanie jak wygląda sytuacja prawna poszkodowanego, gdy do zdarzenia wypadkowego dojdzie w trakcie wykonywania pracy?

Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy, odszkodowanie od pracodawcy
Nawiązując do tytułu bestsellerowej powieści Gabriela Garcii Márquez’a, poruszamy ważki w ostatnich dniach problem. W obliczu zagrożenia epidemicznego, wielu pracodawców
02 marca 2020
Poradnik dla osób, które zawarły umowy kredytowe. Wyjaśniamy czy ich roszczenia nie uległy już przedawnieniu oraz czy „frankowicze” mogą dochodzić roszczeń wobec banków w przypadku umowy zawartej ponad 10 lat